Thursday, August 27, 2009

Asalkan aku gembira dan bersyukur...

Beberapa minggu yg lepas... aku telah menonton salah satu rancangan kegemaran aku iaitu 3R di tv3. Pada kali ini tajuk yang sangat menarik dikupas dengan sekmen2 lakonan semula yang lucu dan banyak informasi yang disampaikan. Tajuknya ialah Lambat Jodoh...

Mungkin isu ini agak sensitif dan paling ditakuti oleh semua wanita. Namun bagi diri aku sendiri, soal jodoh itu adalah kerja Tuhan dan kita sebagai manusia sukar untuk menduga tentang apa yang bakal terjadi kepada diri kita. Bila bercakap tentang Jodoh ni.. ia tidak lari dari mengaitkan dengan diri aku sendiri. maklum je lah, boleh dikatakan rakan-rakan sekolah dan sekampus ku dahulu rata-rata sudah berumahtangga, sedangkan aku masih sibuk mencari ilmu dan kepuasan diri di menaragading...

Bukan tak ada orang yang bertanya2
Bukan tak ada yang merisik2
ada......ramai. cheeewah..
tapi bagi aku secara peribadi, ada banyak pekara yang belum selesai dalam hidup untuk dibereskan..jodoh itu ku serah kepada Tuhan kerana dia lebih tahu apa yang baik dan buruk untuk aku. Kadang2 terpikir juga kalau aku dah kahwin bamacam mana lah hidup aku?mesti dah tak boleh keluar sesuka hati, Balik malam ke pagi ke tak kisah. kalau lapar malas nak masak makan meggi pun tak pe. ada duit sendirilah simpan.. kalau dah bersuami semua kongsi. Tak bestlah....

tapi aku tak nafikan yang aku sudah bersedia untuk punya anak...tapi untuk bersuami..emmm tahlah...takut nak cakap..
mungkin aku terlalu fobia dengan kes-kes yang terjadi disekeliling aku. Bukan itu sahaja, malah dalam keluarga aku sendiri pun dikalangan kakak2 aku ada yang mengalami pergolakan rumahtangga. Suami kaki pukul, Isteri digantung tak bertali, suami makan duit isteri, suami kawin banyak...anak2 terbiar...
ayoooo scaryy..
jika pihak lelaki dengar.. mesti dia kata alasan ini agak cliche..tapi itulah hakikat bende2 yang menakutkan aku..

tak pelah.. asalkan aku gembira dan bersyurkur dengan segala yang tuhan dah berikan kepada aku. jika ada jodoh adalah.. jika tak ada? aku pasti jodohku ada di syurga...Insyaallah

No comments:

Post a Comment