Friday, August 7, 2009

kita ini sebenarnya tidur...walaupun celik mata.

Semalam barulah aku dapat membaca sepenuhnya karya yang bertajuk My Name Is Rachel Corrie (yg sudah di translit ke bahasa Malaysia)
Nasiplah ada adik ku yang comel, si Farhana yang sudi nak tolong tranlitkan...
kalau nak harapkan aku yang translit... tunggu orang putih tu jadi melayu pun belum tentu siap...he he

Sebelum ini pun aku dah baca skrip ni dalam bahasa Inggeris..bahasanya mudah difahami sebab US punya lorat. Tapi biasalah ada beberapa yg aku kurang faham terutama perkataan yang tak selalu didengar...
Bila aku baca..aku mula memahami watak utama dalam skrip ini. Watak seorang gadis muda yang berumur 23 tahun bernama Rachel yang cuba menyelami penderitaan penduduk Palastin akibat konflik Israil-Palastin beberapa dekat dahulu. Dari kata-kata yang ada dalam skrip ini kebanyakannya adalah luahan rasa dan pemikiran serta persoalan-persoalan yang cukup berani kepada dunia serta sifat-sifat kemanusiaan yang mulai pudar oleh sebilangan manusia di alam ini..

Aku terfikir, kenapa adanya insan yang bernama Rachel ini yang sangup meninggalkan segala kesenangan di tempat kelahirannya demi perjuangan kemanusiaan?. Dia bukan Muslim untuk memperhatankan Penduduk Palastin, yang kita semua tahu kebanyakan mereka adalah Muslim.
Dalam polisi barat yang di dakyahkan oleh Amerika yang menyatakan Palastin negara Pengganas ditepis kuat oleh Rachel kerana pengalamannya sendiri menyaksikan betapa pembohonggan terancang oleh Amerika telah menyebabkan tanggapan buruk kepada umat Islam sedunia.
Ini menyebabkan aku mulai sedar selama ini kita hanya mendengar tapi tak mengkaji. kita hanya kasihan tapi tak bertindak. Kita hanya bercakap-cakap tapi tak membantu..

kita selama ini tidur walaupun mata kita celik..
ada insan di luar sana tersiksa yang maha hebat, tapi teguh pendirian..
ada yang kasihan tapi bukan dikalangan kita...
tapi orang yang tidak seagama dgn kita...

maka kemanusiaan itu bukan diukur kerana kita muslim..
kemanusian hadir dengan sifat peka dan berfikiran positif kepada semua orang.
kerana semua agama mengajar untuk menjadi baik, hormat menghormati, kasih dan sayang sesama manusia.

dan jika Rachel mati kerana mempertahan kan rumah orang Palastin dirobohkan kerana kemanusiaannya.
dan apa pula ertinya jika ada insan yang sanggup menjadi pengebom berani mati kerana dendam
konon memperjuangan dengan nama Tuhan..?

No comments:

Post a Comment