Tuesday, August 18, 2009

naskah kemanusiaan 'My Name Is Rachel Corrie'

Hari ini masuk hari ke dua sesi latihan bersama pengarah saya, Kak Lenny. Sesi latihan ini ialah untuk privew akan datang. Kali ini banyak di sentuh tentang pencarian watak dan posisi tubuh. aku yang sudah lama tak berlakon, terasa juga seperti tahap sifar semula. Paling membebankan mungkin untuk pengisian watak kanak-kanak yang ada dalam naskah ini. Betullah kata Kak Lenny, untuk melakonkan watak sebagai orang tua tidak sesukar menjadi watak kanak2.

sebelum ini pun saya sudah banyak melakonkan watak orang tua.

Setelah beberapa kali mengulang lakon dan mencari watak semasa latihan. terasa berat sungguh naskah ini untuk kita terjemahkan ke dalam bentuk pengucapan...
Mula menerobos pemikiran Rachel. Segala yang ingin disampaikan melalui mata fikirnya yang sangat jauh mendepani usianya yang sebenar.

Terasa sakit dalam kepala apabila setiap kali aku cuba memahami dan ingin menyampaikan lakonan, aku seperti rasa tak lepas angin....
Mungkin ini baru lagi...

Aku suka cerita ini..
Aku suka naskah ini
Aku Suka pemikiran dan kemanusiaan yang ditonjolkan..
Ia bukan palsu...ada isi, ada bau dan nafas untuk dikongsi..
Aku ingin Jadi Rachel... jika peluang itu aku dapatkan.
Tapi mampukah aku menjadi dia.. Seutuh Rachel..

No comments:

Post a Comment