Tuesday, July 28, 2009

Sifat Sombong manusia 'berilmu"?

Selama menuntut di UM ni, aku merasakan sesuatu yang sangat mengujakan tentang pendidikan. Pada awal tahun pertama, rasa ingin menjadi seorang yang terpelajar sangat mendesak kerana perkataan "pelajar Universiti Malaya" itu. Ramai tenaga pengajar yang amat-amat aku kagumi tentang ilmu dan cara pengajaran mereka dan tak kurang juga bebarapa tenaga pengajar yang mengecewakan....

Aku bukan nak mengomen itu dan ini.. tetapi sebagai seorang pelajar yang dalam proses pembelajaran, rasanya selain lecture yang boleh menilai tentang pencapaian studen. Pelajar juga punyai hak untuk menilai tahap keberkesanan seorang pensyarah dalam mendidik studennya. kami pelajar yang sedang mencari sesuatu dalam bidang yang dipanggil seni, amat mengharapkan adanya tokoh seni yang sangat peka dan mampu menjadikan kami seorang yang tahu untuk bersaing dalam ilmu seni... bukannya mencipta koroni dan membuli pelajar.

Apabila adanya studen mengutarakan pendapat dan meluahkan rasa. Maka pelajar itu akan di cop sebagai melawan dan membelakangkan Pensyarah pula..
Persoalannya.. Apakah sebenarnya yang Pensyarah mahukan Dari Kami?
Apakah persediaan yang kami perlukan untuk puaskan hati anda?
Apakah tahap kualiti ilmu yang boleh kami selaraskan agar menyamai dengan standart anda sebagai pendidik?
Kami hanya mahu anda ajar kami apa yang kami tidak mengerti.
Kami hanya mahu teguran membina yang boleh memajukan kami
Kami hanya mahu fakta berguna bukan ayat2 berjela untuk penerangan sesuatu pekara. jika salah katakan salah, dan jika betul katakan lah betul...

Dan ada pula salah seorang tenaga Pengajar yang boleh dikatakan sangat sombong bila berbicara... beginilah bunyinya..." itu kamu semua tak perlu ikut campur, dan jangan mengubah segala yang telah saya rancangkan. biar kami yang membuat keputusan" fuh yo! sombongnya!

tak perlulah aku nak kabo siapa dia..
lu fikirla sendiri...

No comments:

Post a Comment