Wednesday, July 8, 2009

Tanggungjawab diri? atau puaskan hati orang lain?

Dalam semanjak dua menjak ini, banyak betul benda2 yang "BIKIN PANAS" hati aku. Mana taknye segala keluh kesah dan masalah orang lain kita yang nak tolong jawab. Bila kita bersuara, dan mengadu hal. kita pula akan di cop....kaki membebel dan kepo! wal hal, salah sendiri tak pernah dipersoalakan....

Ini macam ruangan lepas geram pulak...he he.

masalah remeh-temeh pasal sewa rumah, api air tu kira masalah kecil dan peribadi. Tapi kalau dah selalu sangat aku ni didatangkan dengan masalah serupa ini yang boleh dikatakan dah basi untuk dilayan....mana tak Panas Beb!. Ini perihal Budak2 dalam rumah yang susah sangt nak setelkan duit sewa rumah. Dahlah setiap sem melibatkan budak yang sama....Apa Cerita?
Aku ni bukan lah kejam sangat untuk tak bagi peluang pada dia orang ni. Aku pun bukannya orang senang... bukan bekepuk duit dalam bank... kalau senang taknye aku sewa rumah.. tapi ada pulak yang senang-senang ambil peluang dengan kebaikan orang.. malah macam aku ni pulak tukang sihir tak benarkan dia orang duduk rumah pasal kesalahan dia orang.

Berapa banyak punya senang da.....

Setiap manusia ada masalah yang macam2 dan aku pun tak terlepas. Ini lah akibat kalau menyewa dengan orang2 yang tak dak pengalaman duduk rumah sewa. Aku selaku yang tua kat rumah tu, dipertangungjawabkan untuk urus tadbir pasal hal2 remeh ni. dulu masa kat rumah lama, tak timbul langsung pasal sewa ni. sebab ape? sebab aku berurusan dengan orang yang tahu mengurus. kalau cakap banyak memang tak habis. Tapi peduli apa? nak cakap jugak!

Alasan atuk sakit, pakcik meninggal, kucing bisul ke, ayam mandul ke dah basi dek....
aku ni apa yang tak meninggal? mak tak dak, abah tak dak, kucing pun tak dak.... nak ngadu kat sape dek? cube ko bg tau?

aku ni kalau soru mis tiap bulan, senang sangat ke akak ni dek?

dahlah, malas nak membebel...nanti di cop meroyan pulak kat orang tu. hal dunia je pun.

No comments:

Post a Comment